Einde reis

9 mei 2017 - Windhoek, Namibië

We zijn aangekomen op onze laatste bestemming. Morgen vertrekken we weer richting huis. Eergisteren waren we in de Kalahari, een zgn. halve woestijn. Prachtige rode aarde en een fantastische plek om te verblijven. We hebben nog een game drive gemaakt en werden verrast met een sundowner. Dat is een drankje tijdens de zonsondergang. Ze noemden het 'de Kalahari-bar'. Weer veel geleerd over de natuur. Gistermorgen zijn we bij een dam geweest. Sinds 2011 heeft het in grote delen van Namibie niet meer geregend en er is een grote waterschaarste. Dat heeft ook grote consequenties voor de dieren en voor de landbouw. Die is er bijna niet en bijna alle rivierbeddingen staan droog. Een groot probleem dus. Daarna zijn we - over een geasfalteerde! - weg hier naartoe gereden via Windhoek. Natuurlijk via roadblocks gekomen. Dat zijn politiecontroles, die bij de meeste grotere plaatsen zijn. Meestal mochten we doorrijden, maar we zijn wel gecontroleerd op rijbewijs. Overal waar je komt, bij de lodges, bij bezienswaardigheden e.d. moet je veel info geven: naam, huisadres, waar je vandaan komt, waar je naartoe gaat, welk kenteken, hoe lang je blijft. En nathuurlijk hetzelfde bij vertrek. Als ze al deze info moeten verwerken, levert dat heel wat arbeidsplaatsen op. Namibie is geweldig mooi, maar loopt heel wat jaren achter. Er zijn weinig scholen, geen openbaar vervoer, geen radio, tv en kranten m.u.v. de 3 grote plaatsen Windhoek, Swakopmund en Luderitz. De mensen zijn daardoor weinig ontwikkeld. Gistermorgen vroeg een meisje wat dat apparaat was op onze tafel. Ze had nog nooit een Ipad gezien, dus Herman liet zien welke informatie je kon krijgen. Ze was er verrukt van. Mobieltjes zie je ook niet veel. Er is bijna geen verbinding en wat er is, kun je vergelijken met de ouderwetse Freeler. En toen we lieten zien dat ons filmpje van het zingen was doorgestuurd naar Nederland en hoeveel reacties daar op gekomen waren, konden ze het bijna niet geloven. Ze waren beretrots dat ze nu 'famous' waren in Holland. Zo hebben we nog veel meer verhalen, maar die horen jullie nog wel. Vanmiddag maken we hier ook nog een gamedrive. Deze locatie is super. Vanuit ons balkon kijken we uit over de wildernis. Gisteravond zagen we 9 bavianen, vlak vooronze neus. Ook koedoes en een spiesbok. Genieten dus. Alle volgers: bedankt en ook voor jullie reacties. Het was erg leuk om zo met elkaar in verbinding te blijven. Tot ziens in Nederland!

1. Henny en Thea:
    9 mei 2017
    Herman & Fien, aan alles komt een eind, helaas. Dank voor het delen van jullie mooie verhalen.
  2. Anja:
    9 mei 2017
    Geweldig dat jullie het zo leuk hebben gehad. Geniet nog even van de laatste dag en een goede terugreis! We zijn benieuwd naar al jullie verhalen. xxx
  3. Gerard:
    9 mei 2017
    Bedankt voor jullie verslag van een mooie reis, die de nodige herinneringen oplevert. Behouden thuisreis.
  4. Henk en Jannie:
    Lieve Fien en Herman
    Geweldig om jullie reis verhaal steeds te mogen lezen .
    Dit is een hele beleving en samen des te mooier.
    Hartelijk dank en een goede thuisreis gewenst .
    Groet Henk en Jannie
  5. Fokke/Cokky van der Weij:
    9 mei 2017
    Goede terugreis gewenst! En dan straks maar met alle mooie herinneringen weer eens lekker onder je eigen douche staan en in je eigen comfortabele bed liggen!
    Groeten.
  6. Wieke en Jaap:
    9 mei 2017
    Dank jullie wel voor de mooie vertelsels
    en gezegende reis terug. Tot ziens.
  7. Wieke en Jaap:
    9 mei 2017
    Dank voor de info en goede reis terug.
  8. Ank:
    Goede reis terug .
  9. Anton en Diny:
    9 mei 2017
    Dank zij al jullie interessante verhalen hebben we jullie niet gemist. Want in feite waren/zijn jullie daardoor altijd bij ons in de buurt geweest! Veilige terugreis gewenst. Uiteraard ook namens Diny.
  10. Ria:
    9 mei 2017
    Lieve Fien en Herman, Bedankt voor jullie geweldige verhalen we hebben gewoon een stukje met jullie mee gelift en uiteraard zijn we ook heel benieuwd naar alle verhalen eromheen. Wij wensen jullie een goede reis en een behouden thuiskomst. Groetjes van Ria en Rob uit een zonnig Portugal
  11. Ans en Cor.:
    9 mei 2017
    Machtig mooi zo als jullie ons op de. hoogte hebben gehouden van een trip die jullie hebben gemaakt. Dit allemaalzal een nooit te vergeten indruk gemaakt hebben. Wij wensen jullie een voorspoedige thuisreis. Ter zijner tijd horen we nog meer verhalen.
    Groeten vanuit het revalidatie centrum in Deventer.
  12. Hans en ien:
    9 mei 2017
    Geweldig om jullie zo te volgen. Wat een reis hebben jullie weer gemaakt. we horen zeker de verhalen nog.
    Een goede thuisreis gewenst,
  13. Wilma:
    9 mei 2017
    Wat een mooie reis, vol avontuur, daar kunnen jullie nog lang over napraten en ons nog veel over vertellen ! We hebben genoten van jullie reisverslag, hartelijk dank daarvoor.Nog een fijne terugreis en tot gauw. Groetjes Henk en Wilma
  14. Paulina:
    Goede reis en tot gauw
  15. Jeanet van der Hoeven:
    9 mei 2017
    Een heel avontuur z'n reis!
    Een goede reis terug
  16. Anton en Diny: